Begroting

VVD Oudewater: Ruimte geven, grenzen stellen

Ronald (Samenleving, Sociaal akkoord):

Tijdens de begroting kijken we niet alleen naar de cijfers van de komende jaren, maar we kijken ook terug. Terug naar het afgelopen jaar, naar de resultaten, naar onszelf. Net als met de terugblikken die rond de jaarwisseling de televisie domineren, kunnen we ook hier een lijst opsommen van dingen die alweer op de achtergrond zijn verdwenen. Maar niet alles is vervaagd. Sommige dingen zijn nog volop aanwezig, ze voeden onzekerheid, boezemen angst in. De wereldorde verandert, de onveiligheid neemt toe. Wie durft te voorspellen hoe de wereld zich de komende begrotingsperiode van 4 jaar gaat ontwikkelen? Ik doe een poging.

Wie zegt dat het woord ravijnjaar misschien niet over budget gaat, maar een hele andere, veel engere invulling krijgt? Stelt u zichzelf eens voor, dat het in de begrotingsperiode mis gaat, echt mis. Dat scheuren onoverbrugbare kloven worden. Dat ons land, Europa of de wereld zich in een ongekend diepe crisis stort. Dat de grootste beproeving van onze generatie aanstaande is. Dat uw veiligheid niet meer vanzelfsprekend is. Dat jonge vrouwen en mannen worden opgeroepen ter verdediging van ons land en onze waarden. Wat betekent dat voor u, uw gezin, uw vriendenkring? Wat betekent dat voor Oudewater, onze bewoners, onze Sociale Basis? Doen we nu alles om klaar te zijn voor het ondenkbare? Hoe kijkt u vanuit dat ravijn, terug op vandaag en het afgelopen jaar? Zou u dan concluderen dat u niet voor zichzelf, maar voor elkaar hebt gekozen. Zou u trots zijn op uw houding naar uw familie, onze samenleving, uw overheid. Heeft u gebouwd aan de samenleving, of getornd aan diens fundamenten? Heeft u verbonden, of wonden gemaakt?

Als u in die spiegel kijkt, wat ziet u dan?

Hoe groter de crisis, hoe belangrijker het team, de verbinding. Wij willen bouwen aan de basis, aan verbinding. Wij willen sterker en fitter worden, weerbaar, zowel fysiek als mentaal. Wij willen verantwoordelijkheidsgevoel ruimte geven. Hoe? Bijvoorbeeld ruimte voor (pre)mantelzorgwoningen. Daarom dienen wij met de CU/SGP hiervoor een motie in. Over de versterking van de Sociale Basis praten we volgende week verder, maar wij willen wel één specifiek voorstel op tafel leggen. VVD Oudewater ziet graag in Oudewater een symbool voor datgene wat ons allemaal verbindt: vrijheid. Vrijheid om te zijn wie je wil zijn, te geloven wat je wilt geloven, vrij van tirannie, onderdrukking en geweld. In 2025 is het 80 jaar sinds de tweede wereldoorlog. Laat dat het jaar zijn waarin we het vrijheidsmonument van Oudewater onthullen. Oudewater verdient namelijk een plek, symbool of monument dat de meest fundamentele waarde van onze samenleving symboliseert. Wij dagen het college, de werkgroep kunst en cultuur, heel Oudewater uit om hiervoor met ideeën te komen. Wij horen graag een reactie van de portefeuillehouder.

Mark (Ruimte, woningbouw):

Dan ga ik verder met een terugblik voorzitter. Want het afgelopen jaar is er heel veel gebeurd in Oudewater. In bijna elke buurt is de grond open gegaan, zijn er riolen hersteld en straten opgehoogd. Kades worden gerepareerd en nieuwe leidingen gelegd.

Er wordt hard gewerkt aan een mooier en beter Oudewater. Dat zien we ook in de ruimtelijke projecten. Na jaren van weinig woningbouw komen de projecten nu goed op gang:

• Westerwal (17 starterswoningen), moeizame verkoop door hogere rente en prijzen.

• Oranje Bolwerck (10 starterskoopwoningen en 10 midden huurwoningen) en ondergrondse parkeergarage, wordt bijna opgeleverd.

• Schuylenburgt, 69 sociale huurwoningen. Bouw is vergevorderd.

• Door de nieuwe woningen komen er ook veel verhuizingen op gang binnen Oudewater waardoor allerlei types woningen vrij komen.

Verder zijn er natuurlijk veel uitdagingen voor de komende jaren. De bouwprijzen blijven stijgen en er blijven extra eisen aan woningen bijkomen. Voortgang op dossiers is lastig als de Raad van State procedures lang op zich laten wachten.

Onze fractie staat ook voor een uitdaging met het vertrek van wethouder ten Hagen. Doel is om vaart te houden met onze nieuwe wethouder Bernadette Schomaker. Onze aandacht gaat uit naar het optimaal inzetten van de ambtelijke capaciteit op Ruimtelijke projecten.

Landelijk en lokaal werkt de VVD aan meer woningbouw, dit onderwerp verdient onze permanente aandacht als gemeenteraad. Ook bouwen buiten de rode contour kan een verrijking zijn van onze omgeving. Niet elke verandering van het Groene Hart is een verslechtering. Laten we samen kijken hoe we de stedelijke ontwikkeling ook een verbetering van de groene en recreatieve functie van Oudewater kan zijn.

Voor de toekomst van Oudewater zijn projecten als Statenland, Kerkwetering en de Oude Touwfabriek namelijk essentieel. Nu korte periodes van oponthoud zorgen voor langjarige vertragingen. Vaart houden zorgt voor gestage voortgang en meer woningen die zo hard nodig zijn. Belangrijk daarbij is goed kijken naar de prioritering van de woningbouwprojecten. Sommigen van de eerder besproken lijst zijn makkelijker realiseerbaar en haalbaar dan anderen, graag aandacht van het College hiervoor!

Een andere belangrijke randvoorwaarde zijn natuurlijk de gemeentefinanciën. Daar wil ik graag mijn collega raadslid dhr. Griffioen het woord over geven voorzitter.

Albert (Financiën, jaarrekening):

Dank u collega Kruiswijk. Voorzitter. Zoals u gewend bent, doen wij het samen bij de VVD.

Het jaarresultaat over 2022 was sterk positief, uit de najaarsrapportage 2023 blijkt dat er ook voor dit jaar een positief resultaat wordt verwacht en ook de begroting 2024 laat een batig saldo zien.

Dit dankzij zorgvuldig financieel beleid en hogere rijksinkomsten. Deze positieve resultaten bieden ruimte, maar ook aan deze ruimte willen wij grenzen stellen. Daarom vinden wij het als VVD Oudewater verstandig om, zoals in het coalitieakkoord ook afgesproken, deze positieve resultaten toe te voegen aan de Algemene Reserve. Dit geeft vertrouwen, vertrouwen dat er grip is op die zaken waar grip op kan worden verkregen, vertrouwen dat het Rijk steeds beter in gaat zien dat als er meer taken naar gemeenten doorgelegd worden er ook bijdragen tegenover moeten staan en vertrouwen dat gemaakte afspraken worden nagekomen.

In de meerjarenbegroting zijn reeds veel ambities verwerkt, budgetten zijn dus aanwezig en voor incidentele projecten lijkt er ook enige ruimte. Echter, de uitvoerende organisatie kent ook haar (ambtelijke) grenzen, wat in een aantal gevallen reeds leidt tot vertraging van de realisatie van projecten. Daarom is het ons weloverwogen besluit om deze financiële ruimte nu (nog) niet te benutten. Natuurlijk hebben wij wel plannen en ideeën,  of het nu gaat om een parkeergarage, verbetering van de fietsconjunctuur, arbeidsmigranten huisvesting, een Jongere Opvang Plek of versterking van het maatschappelijke veld. Maar, in onze optiek is het verstandiger om deze richting de kadernota 2024 verder uit te werken.

Dat brengt mij bij onze oproep die wij geuit hebben tijdens de kadernota 2023, de oproep aan het college en de ambtelijke uitvoering om door te pakken op openstaande dossiers en deze ook af te ronden. Wetende dat capaciteit een issue kan zijn. Echter, ook in de lopende meerjarenbegroting zijn een aantal dossiers met een aanzienlijke financiële en maatschappelijke impact opgenomen die tot een afronding moeten komen. Dit geeft financiële duidelijkheid en maakt ook weer ambtelijke capaciteit vrij om nieuwe dossiers op te pakken.

Gevolg is dat reeds in de najaarsrapportage budgetoverhevelingen zijn aangekondigd, in de beleving van de VVD Oudewater gebeurt dit te vaak en te snel en soms zoals wij in het forum reeds aan hebben gegeven inzake de informatie uitwisseling met de bewoners van Hekendorp ook onnodig. Daarom hebben wij ook via de auditcommissie het verzoek neergelegd bij de accountant om kritisch te kijken naar budgetoverhevelingen en naar het ontstaan daarvan. Ook hier moeten wij als gemeenteraad grenzen stellen. Daarom zullen wij er vanuit onze rol op sturen dat in 2024 tenminste de projecten van de Openbare Verlichting, participatie in Hekendorp, woningbouw op Statenland & OranjePark II en het afstoten van het Stadskantoor en De Klepper zijn gestart.

De komende periode worden onze plannen omtrent de Sportvoorzieningen en de versterking van het maatschappelijk veld verder uitgewerkt. Op het dossier van parkeerbehoefte in en om de binnenstad hebben wij tijdens onze ‘werkbezoeken’ meerdere initiatieven en suggesties mogen aanhoren, die allen vroegen om een kapstok om deze ideeën te delen met de lokale politiek. Deze kapstok willen wij bieden doormiddels onze motie ‘Right to challenge’.

Tenslotte stijgen binnen het sociale domein, de gemeenschappelijke regelingen en de immigratie-opgave de kosten fors. Voor een kleinere zelfstandige gemeente is het onmogelijk om dit soort grote kostenstijgingen op te vangen. Daarom is het goed om grenzen te stellen aan wat wij als kleinere zelfstandige gemeente kunnen absorberen. Maar daar waar nodig geven en nemen we de ruimte die wij noodzakelijk achten om onze gemeente leefbaar te houden.

Gijs (Algemeen en afsluitend):

Tot slot willen wij jullie graag wat aanbieden, mijn collega’s hebben de spiegel al eens aangehaald in ons betoog. Deze spiegel staat symbool voor een reflectie. Ik vind dat wij gezamenlijk als raad op de goede weg zijn. Met respect voor ieders rol en positie is de samenwerking collegiaal ook als we het niet altijd eens zijn. Toch moeten we op verschillende terreinen ons afvragen of we optimaal gebruik maken van onze mogelijkheden en de juiste instrumenten inzetten om onze doelen te bereiken. We zijn als raad bijna halverwege deze periode. Een goed moment om onszelf een spiegel voor te houden. Wie zijn wij als raadslid en doen wij ons werk in het beste belang van Oudewater?

We staan aan de vooravond van een uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan zwembad en Tappersheul 3. Natuurlijk mogen inwoners hun recht halen als ze denken dat wij onvoldoende rekening met hun houden. Maar de VVD vindt het jammer dat zo'n belangrijke pijler onder de voorzieningen en de lokale economie uitgesteld wordt door het bezwaar van één van onze inwoners

Aanvullend doen wij een oproep aan iedere bewoner die bij het nemen van de juridische ruimte binnen zijn of haar macht ook kritisch kijkt waar de grens van het redelijke en het maatschappelijke belang ligt. Wij denken dat er onnodig veel juridische kosten worden gemaakt aan onder meer de afhandeling van WOO verzoeken, grotendeels ingediend door 1 persoon. Deze gelden kunnen wij beter gebruiken. Wij hopen dat deze personen dit horen en eens in de spiegel kunnen reflecteren of deze acties het beste belang van Oudewater dienen.

Los daarvan is de wereld flink veranderd. Wij roepen het college op om de eisen die we als raad destijds gesteld hebben aan de uitgifte van het nieuwe bedrijventerrein goed tegen het licht te houden en te bekijken of die nog passen bij de huidige situatie. Het doel om zoveel mogelijk Oudewaterse bedrijven ruimte te geven, is daarbij wat ons betreft belangrijker dan de precieze regels.

Ook willen wij aandacht vragen voor de aankomende heronderhandeling van de ambtelijke samenwerking met Woerden, de DVO. Waarbij we wat ons betreft samen met onze partner Woerden kijken hoe wij in de toekomst gezamenlijk een betere en sterkere ambtelijke organisatie kunnen creëren.

En dan naar de afronding. Een aantal weken terug werden wij helaas weer geconfronteerd met een vertrekkende VVD wethouder. Ik zal volgende week tijdens het afscheid van Ivo langer blijven hangen bij hoe jammer wij dit vinden, vandaag wil ik het heuglijk afronden.

Na een ander soort zoektocht hebben wij een nieuwe wethouderskandidaat gevonden, Bernadette Schomaker staat klaar om de plek van Ivo in te nemen. Wij hebben onwijs veel zin in de samenwerking en zien nu al uit naar de beëdiging volgende week!